20101016

Paha, paha, paha Oresama!! 161010

Näin on käynyt minulle kahdesti, ja nyt tein sen muille. Olen ostanut muualta kahdesti hevosen ja huomannut jonkin ajan päästä, että koko koni on haljennut kahtia - myyty kahdelle ihmiselle. Nyt olen itse onnistunut myymään halkaistun hevosen, ja olen siitä ihan tosissani niin pahoillani, että tuntuu kuin maailma olisi loppunut, virtuaaliharrastus palanut pois ja koko Internet kaatunut koko maailmasta.

Tonicizm, murheenkryyni. Suosikkitammani varsa oli alunalkujaan tilausvarsa, mutta palautui kotiin. Myin komean holsteinorin pois, koska mitäs minä nyt sillä olisin itse tehnyt, minullahan oli jo varsa samasta emästä, ja halusin panostaa siihen varsaan täysin. En tiedä ollenkaan, miten minä ONNISTUIN unohtamaan vanhempien varsakalenterin päivittämisen. Se Tonicizm näytti edelleen tallissa tyhjänpanttina möllöttävältä, sivuttomalta kaakilta, kun sen aikoinaan itselleen tilannut kysyi, onko sillä omistajaa. Sanoin, että ei. Oli kamala yllätys haljenneen hevosen omistajille, kun kohtasivat toisensa.

Tottakai heppa on nyt sen, joka osti orin minulta tilaajan taukoillessa. Olisi ollut ehkä kohtuullista antaa se takaisin sen alkuperäiselle omistajalle - mutta miten olisin sen voinut tehdä? Uusi omistaja on kirjoitellut pitkät pätkät hevoselleen, kilpaillut sillä ja ostanut sen ihan reilusti minulta, vaikka olenkin idiootti hevoskauppias. Sinne se nyt kuului. Tarjosin hyvitykseksi Tonicizmin alkuperäiselle omistajalle lainaan orin emää, saisi ainakin samansukuisen varsan, mutta eihän se ole ollenkaan sama asia. Minä tiedän sen, mutta en keksinyt muutakaan, miten voisin asian korvata. Olen varmasti kummankin Tonicizm-ihmisen henkilökohtaisella "mustalla listalla" nyt, mutta ansaitsenkin sen. Kuka voi mokata näin?

Minäkin olen aikoinaan ostanut kaksi halkaistua konia, kuten sanoin. Toinen oli tamma, Tao Tao TH, suoraan kasvattajalta. anskuöö/tokko./moshi./special k./mikälie nykyään teki saman mokan - mutta hänen syynsä oli ymmärrettävä. Olimme siihen aikaan kavereita oikeassa elämässä ja kaupat tehtiin yläasteen pulpetissa matikantunnilla, eikä kukaan nyt sellaisia muista. Olin kilpaillut Tao Taon melkein laatiskuntoon, kun ht.netissä tuli vastaan joku toinen samannimisen hevosen kanssa... Jolla on sama kasvattaja... Syntymäaika... En ollut kuolemansurullinen, koska Tao Tao THn kanssa minulla ei ollut sen suurempia tavoitteita. Kaikessa hiljaisuudessa poistin sivut ja annoin koko asian unohtua. Tiesin, että hevonen olisi KUULUNUT minulle, mutta tiesin samoin sen, että virtuaaliheppojen tasolla se toinen ihminen RAKASTI hevosta enemmän kuin minä.

Toinen tapahtui holsteintamman kanssa. Omistaja möi pois hevosiaan, tavallinen juttu. Kolmipolvinen unelmatamma oli suuri rakkaus. En enää muista sen nimeä, mutta muistan sen luonteen. Kirjoitin suurin piirtein romaanin, niin kuin tapaan rakkaimmille virtuaalihevosilleni kirjoittaa, ja siinä meni pari tuntia. Toiset pari tuntia selvitin sukua. Seuraavana päivänä tuli pahoittelumaili joko kasvattajalta tai omistajalta, en muista. Hevosen myyjä ei ollut kysynyt kasvattajalta myymisestä ja minun hevoseni palautui kasvattajalle. Silloin otti päähän enemmän, koska olin upottanut hevoseen niin tuhottomasti turhaa aikaa ja tiesin, että olisin itse kasvattajana ratkaissut asian toisin. Myyjä oli kyllä rikkonut ostosääntöjä, mutta olisin KATSONUT pientä, mitätöntä Oresamaa ja huomannut, että tuo poikahan on kirjoittanut hevoselle tekstit heti ensimmäisenä päivänä ja selvästi aikonut panostaa tammaan. Olisin jättänyt hevosen Oresamalle. Se minua kismittää - ja tottapuhuen olin hyvin vihainen, vaikka mailissa vakuuttelinkin, että asia on ok, hyvä kun heppa löysi muualta paremman kodin. Nyt voin paljastaa, että seurasin tamman elämää noin vuoden: se ei koskaan saanut edes tekstejä sinä aikana. Tiedän, että olisin hoitanut sitä paremmin.

Nyt olen itse mokannut samalla tavalla, enkä enää voi olla vihainen myyjille, kasvattajille ja ties millekä muille. Vasta nyt tajuan, etteivät he todellakaan tehneet kiusaa TAHALLAAN. Minäkin olen nyt tehnyt samaa kiusaa muille, ja jos minun hevoseni halkaisseet ovat olleet yhtä pahoillaan kuin minä nyt, ovat he ehdottomasti kärsineet rangaistuksensa tuhatkertaisena. Menettäisin mielelläni vaikka kaikki hevoseni nyt, jos voisin poistaa sen pienen hetken, jona kirjoitin hevosen alkuperäiselle omistajalle mailin, jossa kerroin Tonicizmin olevan vailla omistajaa.

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Kirjoituksiasi on kiva lukea! =)