20160703

Pari vanhaa käsin piirrettyä


Kuinka vaikeaa on skannata käsin piirrettyjä hepoja? No ilman skanneria se on tosi vaikeaa. Pitää muistaa nimittäin ottaa piirroksensa mukaan kouluun... Tänään kuitenkin tein sen! Skannasin ne ainoat kaksi heppapiirrosta jotka löysin. Laitan nämä tänne samasta syystä kuin koneella piirretytkin: että muut inspiroituisivat harjoittelemaan nähdessään, että minäkin kehityn, ja että voisin itse käydä vituaaliheppojeni piirroshistoriaa läpi nauraen noloille piirroksille ja huomaten oman kehittymiseni.








Olen piirtänyt molemmat hepat käsin mallista vuonna 2014. Ylempään (aikaisemmin piirrettyyn) on käytetty runsaasti enemmän aikaa kuin alempaan. Niin kuin näkyy, minulla oli (ja on yhä) jumalattomia ongelmia jalkojen, erityisesti kavioiden suhteen. Kummankin ponnyn väritykseen olen vieläkin tyytyväinen: skanneri söi väreistä suuren osan, mutta paperilla hepat ovat aika jees vielä nyt parin vuoden jälkeenkin katsottuina. Pidän myös tuon ylemmän hepan naamasta.

Nämä tulevat käyttöön vielä, koska eivät nämä kauhean pahoja piirroksia omasta mielestä ole. Siis siihen nähden, miten hirveän huonona piirtäjänä itsenäni pidän. Nyt pitää etsiä loput käsin piirtämäni hepat, skannata ne ja tehdä vielä pari uutta tänä vuonna. Sitten voisin koota jonkin aikajanan ja piristää itseäni katsomalla, millä osa-alueilla olen kehittynyt. :)

Nuo raaapustukset, joita käsin piirrettyjen reunoilla minulla on, kertovat itselleni muuten aika paljon. Esim. ylemmässä kuvassa lukee, että hevonen on saatu valmiiksi 30.10.2014 ja on toka yritys (b) samasta hepasta. Muutkin versiot ovat tallella ja niitä katsomalla näen, että tätä hevosta piirtäessäni olen oivaltanut jotain kriittistä kaulan piirtämisestä. :D

Verrokiksi aiemmasta työstä, josta aikoinaan olin ylpeä, laitetaan tällaista kamaa:


Tämä on ollut esillä pari kertaa ennenkin. Tämä on vuodelta 2011, kun päätin aloittaa epäaktiivisen piirrustusprojektini ja oppia piirtämään hyvän hevosen. Tämän ja noiden kahden uudemman välissä on noin 10 käsin piirrettyä heppaa.

Verrokiksi myöhemmistä töistä tämä koneella itse piirretty (ylempi) ja koneella itse väritetty (alempi, linet tehnyt chronically (dA) ja taustan Juli).





Nämä ovat viime vuoden lopussa. Näiden ja käsin piirrettyjen välissä on taas ehkä 10 tosissaan tehtyä heppapiirrosta tai -väritystä, joista osan olen tehnyt koneella. Ylemmässä kuvassa mielestäni näkyy, että olen vuodessa tajunnut jotain hevosen jalkojen piirtämisestä.

Ei kommentteja: