20120616

Uusin asenneongelmani

Tilanne on nyt sellainen, että minulla olisi järjettömästi aikaa ja energiaa laittaa muotoon (varsinkin westernpainotteisten) sijoituksia. Yksinkertaisesti, inspiraatio iski. Juttu on kuitenkin niin, että minulla on monta kymmentä (taitaa olla jo monta sataa) hevosta ilman sivuja, ja uusin asenneongelmani on, että hevoset on tehtävä sivu kerrallaan. Ts hevosen sivut on oltava valmiina ennen kuin toista sivua rakennetaan, ja "valmis" tarkoittaa perustiedot + kuva + luonne + suku + sukuselvitys + kisakalenteri ajan tasalle + ensimmäinen valmennus tai pk-merkintä / yksi sellainen lisää. Ja nyt on Spy Flyn sivu kesken, mikä tarkoittaa, että muiden kalentereita ei voi millään muka päivittää.

Ja minä vihaan vihaan vihaan vihaan VIHAAN sukuselvitysten kirjoittamista niin suvullisille kuin suvuttomillekin, nyt myös lännenratsuille! Postasin joskus tännekin syvän vihani, eikä se ole siitä muuttunut.

Toisekseen olen alannut inhota yhtä paljon luonteiden kirjoittelemista omille hevosille. Tuntuu että toistan itseäni - ja kuinka voisin olla toistamattakaan? Oikeassa elämässä hyvin kasvatetut hevoset ovat kaikki pääpiirteittän samanlaisia käsitellä, ja tällaista linjaa vedän virtuaalimaailmassakin. Ja tahdon hyvin kasvatettuja hevosia. Muutamat orini voivat olla suorastaan hankaliakin, mutta virtuaalimaailmassa olen niin ehdottoman taitava, että saan joka ainoasta varsasta koulutettua kunnolla käyttäytyvän hevosen.

Ja muut rakastavat edelleen oresamaluonteita. Voisin kirjoittaa muille, ja muut minulle. Mutta se ei ainakaan käy. Vaikka virtuaalimaailma on lahjakkaita kirjoittajia täynnä, suurimman osan lahjakkuus keskittyy sinne sisältöpuolelle. Eli luonteen idea on hyvä, hevonen on vähän omaperäisempi kuin minun, vanhan kääkän kirjoittamana. Mutta aina on se mutta: en jaksa edes oikolukea tekstiä, jossa jokainen pilkku on miten sattuu, osa yhdyssanoista aivan ihmeellisesti erikseen ja erikseen kirjoitettavia sanaliittoja on sumputettu yhteen. Lauseet ovat yksinkertaisesti väärin. "Sakke on hevonen, mitä on mukava hoitaa" - ei hyvä! Sen sanan valinta (joka/mikä) ei vieläkään tule siitä, että onko viitattava ihminen vai joku muu, vaan siitä, että viittaako sana edelliseen lauseeseen vai edelliseen sanaan! Angst!!!1111 Mielummin kirjoitan itse. Menee nopeammin. V***ttaa vähemmän. Ja jos oikein etsisin, löytäisin varmasti täydellisen kirjoittajan. Mutta hänellä olisi yhtä kallis taksa kuin minulla. Enkä minä maksaisi koskaan kenellekään niin paljon, kuin minulle maksetaan. Paitsi Haweringille, jonka tasolle en ikinä yllä.

Mutta tiivistääkseni:
VIHAAN VIRTUAALIELÄMÄÄNI!!!

3 kommenttia:

dani kirjoitti...

"Toisekseen olen alannut inhota yhtä paljon luonteiden kirjoittelemista omille hevosille. Tuntuu että toistan itseäni - ja kuinka voisin olla toistamattakaan? Oikeassa elämässä hyvin kasvatetut hevoset ovat kaikki pääpiirteittän samanlaisia käsitellä, ja tällaista linjaa vedän virtuaalimaailmassakin. Ja tahdon hyvin kasvatettuja hevosia."

100% komppaus! Tämähän on kuin suoraan minun elämästäni!

Kun iskee persoonapula, ihmiset ehdottelevat jotain "hullu", "ufo" "pysko", "vesikauhuinen", "pystyyn kuollut".. Joo, niistä saisi vaihtelua kivojen ja mukavien hevosten rivistöön, mutta en halua, että omat kasvattini ovat jotain täysiä ilmapäitä! Myös tuollaisille hevosille päiväkirjamerkintöjen tms kirjoitus olisi todella rasittavaa: "Polle meinasi teilata minut hengiltä taas, mutta kuin ihmeen kaupalla selvisin!"

Lisäksi kuinka moni vesikauhuinen vääntää vähintään helppoa A:ta koulussa ja esteitä päälle?

Kaikki on niin vaikeeta!

Anonyymi kirjoitti...

Ei-ole-totta? Mitä mä just luin? Ihminen joka typoaa mitä utopistisimpia juttuja neuvoo kielioppia ja raivoaa siitä miten täydellinen kirjoittaja on eivätkä muut osaa? Miten olisi, että muita ei kiinnosta pienet kirjoitusvirheet vaan se luonteen monipuolisuus jota et edes halua osata vaan puolustaudut sillä, että oikeasti teet vain niitä ihania täydellisiä hevosia jotka kumartavat sinut nähdessään. Toisekseen on aika rajua mennä sanomaan, että muut kirjoittavat kuvaamallasi tavalla, koska et varmasti ole nähnyt jokaisen kirjoituksia ja alkaa maistua katkeruudelta ja lapsellisuudelta tuo valittamisesi. Voin myös uskoa sinun takertuvan, jokaiseen, kirjoitus, virheeseeni, vain, välttääksesi, kommentin, PoInTiN.

Puoliksi Paprika kirjoitti...

Jjjjep, nimen omaan: haluan hyvin kasvatettuja hevosia, joilla olisi turvallista tehdä oikeassakin maailmassa niitä juttuja, joita teen niillä virtuaalimaailmassa. Jos minä olen menossa paikasta A paikkaan B, eläin ehdottomasti väistää minua enkä minä sitä, niin oikeassa maailmassa kuin varsinkin virtuaalimaailmassa. Jos jokaisesta konista kertoo kuinka se toimii niin kuin täysijärkisen ja hyvin koulutetun eläimen tuleekin, tekstin sisältö on tasan sama. Ja tilausluonteitakin kun tekee, ihmiset TAHTOVAT samanlaisia hevosia kuin minä tahdon itselleni. Sellaisia, jotka toimivat hyvin.

Tässä pari ystävällismielistä selvennystä käsitykseen, jonka sait:

1. Kyllä, haluan mahdollisimman hyvin kirjoitettuja luonteita, siis teknisesti. Minä kirjoitan hyvin, ja kuten moni muukin, olen sokea omille virheilleni. Näen siis omat luonteeni virheettöminä. (...paitsi kun luen niitä vuosien päästä...) En jaksa oikolukea muiden tekstejä, mielummin kirjoitan itse heti kunnolla (ts kuten yllä sanoin, niin kunnolla kuin betatta, omille jutuilleen sokeana voi.)

2. Kyllä, minä yleistän, kuten "KAIKKI MUUTKIN" ts suomeksi "kuten suurin osa kaikista muistakin". Jos lapsi kysyy, joutsen on iso valkoinen lintu, vaikka kyllä tiedän, että on olemassa muutama musta joutsen. Ts KAIKKI kirjoittavat teknisesti virheellisemmin kuin minä, vaikka se tarkoittaa suomeksi että suurin osa kirjoittaa teknisesti virheellisemmin kuin minä.

3. Ymmärsit syvimmän pointtini hieman väärin. Johtunee varmasti kirjoitusvirheistäni? Selkeyttäkäämme:
a) kirjoitan yksitoikkoisesti
b) muut eivät kirjoita yhtä yksitoikkoisesti
c) minua kiinnostaa monipuolisuus, mutta haluan kilttejä hevosia joka tapauksessa
d) osaan kirjoittaa kiltin hevosen vain yhdellä-kahdella tavalla.
Olemme samaa mieltä kohdista a, b ja d. C-kohdasta olemme eri mieltä siitä, että olenko kiinnostunut monipuolisuudesta.

Sitten lopuksi vielä pieni kommentti takaisin:
Ilmeisesti muita kiinnostivat ainakin puoli vuotta sitten (kun siis viimeksi kirjoitin muille) pienet kirjoitusvirheet. Tämän päättelin siitä, että luonteeni menivät kaupan tosi hyvin. Ja sinäkin yleistät: muita (kaikkia) ei kiinnosta pienet kirjoitusvirheet. Jos et kannata yleistystä: joitakuita eivät kiinnosta pienet kirjoitusvirheet...

Kiitos kommentista. Toivon, että ymmärsin PoInTtisi paremmin kuin sinä omani - olenhan sentään harjaantunut lukemaan myös kirjoitusvirheistä tekstiä.