20150317

Piirrä mun piirretylle hepalle? Opeteltaisiinko kuitenkin itse?

Oresama todistaa: joka ainoa ihminen kehittyy piirtäessään, kunhan vain piirtää! Myös Oresama!

2011 päätin, että aion oppia piirtämään kohtalaisesti. Sain aikaan hevosennäköisen kuvan. Rakenne ja olemus muutenkaan ei ole mikään kukkanen, mutta tästä kuvasta oikeasti erotti, että kyseessä on hevonen:



Olin piirtämättä taas kauan, kunnes aloin tuherrella. Piirsin luennoilla koulussa pieniä heppoja muistiinpanoihin. Kotona joskus ihan istuin alas ja piirsin. Välillä piirsin valokuvamallista, välillä ilman. Välillä avasin tietokoneelle malliksi jonkun hyvän piirtäjän kuvan ja yritin päästä samaan, vaikka se tuntuu edelleen ihan mahdottomalta.

Seuraava kuva on piirretty 2014, ja käytännössä harjoittelua on kuvien välillä vuosi. Mielestäni olen kehittynyt ihan hulluna. Vieläkään en osaa kaikkea, mutta olen ihan yhtä ylpeä itsestäni kuin piirtäessäni tuon vuoden 2011 kuvan; olen oppinut paljon uutta. Taitoni ovat edelleen suurin piirtein tällä tasolla:




Olen saanut kommentteja kuvistani. Aluksi minua hirvitti tosi paljon laittaa kuvia ht.nettiin ja kysyä kommentteja, koska tiesin, että kritiikkiä sieltä tulee. Asiallisen kritiikin kestän aina, mutta anonyymien haukkumista en. No arvatkaa mitä! Kommentti oli tosi kivaa! Kerrottiin hyviä huomioita ja parannusehdotuksia, annettiin ihan tekniikkavinkkejä, verrattiin muiden piirtämiin kuviin, esitettiin huomioita valokuvamalleista! Ja kehuttiin siitä, että olen päättänyt oppia tekemään itse.

Oppimista on ihan simona vielä, mutta ei haittaa yhtään. Jotain pientä on jo opittukin. :) (Ja kyllä, aion pitää nuo rumat paintin kuvat virtuaalihepalla. Siksi tietenkin, että jos harrastan tätä hommaa vielä ja jatkan piirtämistä, kehityskulkuni on netissä nolosta alustaan lähtien. Joku voi vaikka huomata sen, ja päättää myös oppia.)

Vielä anteeksi kuvien laatu. Eka on skannattu maailman ensimmäisellä skannerilla 1600-luvulla ja toka on otettu keskeneräisenä kamerakännykällä kahvikuppia vasten. :) Niistä kuitenkin näkee oleellisen!

***

Edit:
En tosiaankaan tuomitse kaupankäyntiä. On tosi kiva, että joku piirtää toisille ja joku vaikka muotoonlaittaa kiitokseksi. Kommentoin lähinnä sitä, miten itse kuvittelin joskus, että piirtäminen on mahdotonta, ja että ennen kuin voi julkaista yhdenkään heppakuvan virtuaalihepalla, on harjoiteltava 100 vuotta. Ei ole totta: epätäydellisetkin rakenteet on ok, ja jokainen voi käyttää harjoituskuviaankin virtuaalihevosella. Ei ole niin tarkkaa!!

Ei kommentteja: