20130314

Mitä jeesustelua, Oresama!!

Oresama harrastaa lännenratsastuksen lajeja niin IRL kuin myös URL. Oresama kuitenkin jeesustelee sen suhteen, että ei käsittele karjaa, vaikka karjankäsittely on yksi lännenratsastuksen perusideoista - IRL ja URL. Oresamalta kysyttiin, mitä tämä tällainen tarkoittaa, ja Oresama vastasi. Nyt Oresama kirjoittaa tännekin tekopyhän kolumninsa karjankäsittelyn boikotoimisesta.

Eläinrääkkäys. Olen niiiiiiin tekopyhä, että en ole enää kasvissyöjä, vaikka tiedän edelleen, mistä ja miten se jauheliha minun makarooniini tulee. Pidän lihasta - ja tyttöystävän kanssa olemme samaa mieltä siitä, että kun koulut on käyty ja makselemme asuntolainaa pois omassa talossamme, kasvatamme ne eläimet, jotka syömme. Minulle ei tuota omantunnontuskia syödä Jeppe-possuani, jonka tiedän eläneen onnellisena pikku porsaana jonkin aikaa takapihallani. En ole tappamista, enkä varsinkaan syömistä vastaan, mutta turhaa rääkkäystä vastaan ehdottomasti.

"Vasikan sitominen ei satuta vasikkaa", ne sanovat. Numero yksi, satuttaa: sehän nykäistään pysähdyksiin täydestä vauhdista. Numero kaksi, on olemassa henkistäkin kipua. Minuakaan ei sattunut fyysisesti lainkaan, kun eksyin iskästä metsässä alle kouluikäisenä noin kolmeksi minuutiksi, mutta tuntui silti pahemmalta kuin asvaltti-ihottuma. Haava itketään kerralla valmiiksi, pelkoani itkin paljon kauemmin. Jos minä hätäännyn ilman iskää, emoa siis, niin hätääntyy vasikkakin - varsinkin kun joku iso ja pelottava, ratsukko tai susilauma, juoksee minun tai vasikan perässä, saalistaa meitä.

"Tää on vaan virtuaalimaailma", se taas on totta. Siksi minua ei haittaa ollenkaan, että te muut harrastatte karjankäsittelylajeja. Oikeassa maailmassa se nyppii minua. Silti en halua itse täällä osallistua sellaisiin luokkiin. Ja se on sopinut teille hyvin, kukaan ei ole nutissut, kiitos. Minäkään en nutise, virtuaalimaailmassa.

Entä sitten se, että karjankäsittelylajien juuret ovat oikeassa, elävässä elämässä? Siitä on HYÖTYÄ, en tuomitse sellaista rankasti. Oikeassa elämässä vasikka on saatava kiinni, ihan sen vuoksi että sille on tehtävä jotain. Laitettava ruuaksi, polttomerkittävä, korvamerkittävä tai jotain, mitä tahansa. Kilpailuissa vasikoita pelotellaan ihan huvin vuoksi.

Lännenratsastus ei ole eikä tule olemaan minulle karjankäsittelyä. IRL lännenjutut ovat minulle sitä, että hevoseni on rento, toimiva ja tyytyväinen, ja minä myös. Se seisoo maahansidottuna tyytyväisenä, ja minä opetan sitä rauhallisesti, niin kuin kunnon hevosmiehen kuuluu. Onneksi lännenratsastus on monipuolista: lajeja riittää niille, jotka pitävät karjankäsittelystä, ja jopa meille, jotka vastustamme sitä.

Ei kommentteja: