20130218

Piirtämisestä ja piirretyistä taas

Minulla on luvat muutamiin ihaniin paint-kuviin, mutta en taida sittenkään käyttää kuvia. Sain nimittäin yhdeltä mahtavalta piirtäjältä rakennekuvan, ja taisin saada saman tyypin houkuteltua piirtämään vähän lisää muille hevosille. Ja tämä ylistys koskee tietenkin Chao.a, jonka tyyli on ihan mahtava, ja joka teki minun tammalleni koko virtuaali- ja muun maailman ihanimmat silmät.

Viimeaikoina (tai siis vuonna 2011, 2012 alussa ja nyt taas kun tulin takaisin) olen tykännyt enemmän piirretyistä kuvista. Aluksi koko juttu alkoi siitä, että YLAan mahtuu aina piirretyillä kuvilla. Sen vuoksi etsin niitä. Kesti tosi kauan huomata kuinka mahtavia piirretyt ovat YLAan mahtumisista tai mahtumattomuuksista riippumatta.

Ensinnäkin, minusta piirretty kuva herää paremmin eloon kuin valokuva. Valokuvaan on jähmettynyt hevonen vuosien takaa, ja piirretyssä kuvassa on jotain pehmeämpää. Valokuvan hevonen on joku muu, mutta piirretyn kuvan hevonen, vaikka kuva olisi tarkka kopio valokuvasta, on vain ja ainoastaan minun hevoseni, minun virtuaalihevoseni, eikä kukaan muu missään maailmassa.

Lisäksi piirrettyjen kuvien hevoset ovat aivan niin täydellisiä tai epätäydellisiä kuin minä tahdon, jos tilaan kuvan tarpeeksi hyvältä piirtäjältä. Myös se pieni epärealistisuus, joka niihin putkahtaa, on aivan mahtavaa. Oikeillakin hevosilla on toki ilmeitä, mutta ihan hitusen ilmeitä liioittelemalla saa aikaan todella surullisia, todella iloisia, tai todella mitä tahansa muuta tunnetta näyttäviä hevosia. Siihen tarvitsee taitoa. Liioittelun pitää olla niin hienovaraista, ettei sitä osaa kuvasta osoittaa, mutta niin selkeää, että hevonen näyttää muultakin kuin hevoselta. Chao.n piirtämänä tammani näyttää ystävällisemmältä kuin yksikään oikea hevonen, ja huomattavasti älykkäämmältä myös - siksi että siinä on ihan hitunen jotain ihmismäistä.

Sitä paitsi olen oppinut itsekin piirtämään, niin kuin joskus sanoin. Ihan vähän tosin: en voi esim myydä töitäni vielä vuosikausiin muille hevosille. Mutta sen verran, että saan hevoseni näyttämään siltä, miltä itse haluan. Olen ylpeä itsestäni, piirroksistani, piirroshevosistani, ja muiden minulle piirtämistä hevoskuvista.

Ei kommentteja: