20101002

Virtuaalimaailman outsider? 021010
Sain puhuttua tyttöystävän kokeilemaan virtuaalihevosia kuukauden ajan. Hänellä on joskus ollut koiria, joilla hän ei kilpaillut, ja koska koiramaailma on niin totaalisen erilainen, hänellä ei ole etukäteen minkäänlaista kuvaa virtuaalihevosten laajasta maailmasta.

Etsinnässä on nyt ht.netissä kokeiluhevonen. Tiedän virtuaalikansan vihaavan sitä, että hevosia vain häviää, joten olen itsekin sitoutunut puuhaan: mikäli kokeilijamme ei tahdokaan pitää hevostaan kuukauden kokeilunsa jälkeen, minä kilpailen sen laatiskuntoon ja pidän muutenkin kuin omaani - mutta sukuaan polle ei tule jatkamaan minulla.

Tyttöystävän projekti kiehtoo minua ihan mielettömän paljon siksi, että saan olla paikalla: minä kuulen kaiken, näen kaiken. Etukäteen ennustan, että hän lähtee mielenkiinnosta tähän lapselliselta vaikuttavaan leikkiin, ja rakastuu hevosiinsa siinä määrin, että jää tänne ikuisiksi ajoiksi.

Muruni ihkaensimmäinen hevonen on puolivalmis, ja hän saa sen minulta. Jesse pysyy vielä jonkin aikaa tuolla sivulla ja Zurückin ulkoasulla, koska uudella omistajalla ei tietenkään vielä ole ulkoasua eikä minkäänlaista, alkeellisintakaan koodaustaitoa. Tällä hetkellä hän on vaihtamassa omistajaksi minun nimimerkkini tilalle omaansa. Katsotaan, onnistuuko. Ja onnistuihan se.

Kysyin Anniinalta etukäteen, mitä hän virtuaalimaailmasta ajattelee. Kaikki on hänelle niin puuta heinää, ettei hän varmaankaan tajua yhdistää, että VRL ja Virtuaalinen Ratsastajainliitto ovat sama asia. (TOIMITUKSEN HUOMAUTUS:
"anniina sanoo:
VRL ja Virtuaalinen Ratsastajainliitto ovat sama asia" tosin voin ylpeästi ilmoittaa että tuon tiesin")

Olen antanut etukäteen tahattomasti infoa: kehun ja näytän usein uusia ostoksiani, vaikka tyyppi ei niistä oikeasti mitään ymmärräkään. Tottakai ulkopuoliselle se, mitä minä kutsun "hevoseksi" on vain korea nettisivu, jolla on kuva, tekstiä ja käsittämätön määrä sellaisia linkkejä, joita minä kutsun kilpailuikisi.
Pieni ripaus tietoa siis on. Anniina pelkää etukäteen sääntöjen ja termien paljoutta. Totta se onkin, että niitä on mieletön määrä: esimerkiksi on olemassa kirjoittamaton sääntö siitä, että lyhytsukuinen hevonen on oltava myös tasasukuinen, vaikka kaikki eivät tahdokaan sitä noudattaa. Ja mitä tarkoittavat lyhytsukuinen ja tasasukuinen? Mikä on VRL? Entä VSHK? Entä evm? Mitä tarkoittavat lyhenteet ERJ, YLA, TJ, O? Miksi laukkureilta mitataan sijoitusprosenttia, mutta miksi ratsuilta ei? Miten kilpaillaan?


Ihmisiä on paljon. No sen jokainen pystyy googlettamaan, Yhdeksän tuhatta suomalaistako arvioitiin harrastavan tätä?Arvio toki heittää PALJON jompaan kumpaan (tai molempiin) suuntaan. Olen kuitenkin toitottanut tänään koko päivän, että esimerkiksi ht.netissä on ihan MIELETTÖMÄN kivaa porukkaa, ja että muutamasta tyypistä pidän suuresti. Ketään en ole erikseen mustamaalannut, mutta olen kyllä varoittanut siitä, että aloittaja saattaa saada paskaa niskaansa. Kyllä Anniina pärjää tässä heppaleikissä, vaikka vähän epäilee, että ei pärjäisikään.

Ikäarviointi osuu aikalailla kohdalleen. Kysyin, millaiseksi hän arvioi harrastajien ikähaarukkaa, ja hän oli sitä mieltä, että täällä pyörii lähinnä 13-20 -vuotiaita tyyppejä. Minä olin etukäteen varma, että hän arvioisi tämän touhun lasten heppaleikiksi. 15-19 -vuotiaita Anniina arvelee olevan eniten.

Kysäisin, mitä eroa hän kuvittelee olevan virtuaali- ja vihkohevosilla. Anniina arvioi, että ero on lähinnä verkostoitumisessa. Virtuaaliheppailijat ovat enemmän vuorovaikutuksessa. En sanonut käsityksestä mitään, mutta tämä lienee suurin ylläri: virtuaalihevosta ja vihkohevosta ei juurikaan voi verrata. Vihkoilu on minun oman käsitykseni mukaan rentoa ja verrattaen yksinkertaista. Virtuaalihevosista taas saattaa nousta ihan oikea stressi. On jaoksia, on laitoksia, on ties mitä - ja mikä kauheinta: totaalinen kilpailupakko. Lisäksi vihkoilussa ei läheskään kaikilla ole mitään jalostussuunnitelmaa, kun taas virtuaalipuolella sellainen on hyvin tarkkaa.

Tulen kirjoittelemaan aiheesta vielä lisää tämän kokeilukuukauden aikana.

Anniinan saa nykyään virtuaaliasioista sähköpostilla: anniina@veritiara.org. Sain hänet myös suostutelluksi pitämään blogia siitä, kuinka hän tutustuu virtuaalihevosten maailmaan. Blogin linkitän myöhemmin tänne, ja pakotan Anniinan mainostamaan sitä ht.netin foorumilla.

1 kommentti:

Tijuana kirjoitti...

Odotan innolla blogia! Onnea Anniinalle tutustumiseen — itse koetin kovasti aikoinaan kaveriani ängetä virtuaalihevosten pariin mutta ei onnistunut. :D